Łącznie od 11.10 do 11.11 oddano 7134 głosów a oto zwycięzcy:
- 4700 Kłodzko Główne
- 1029 Pruszcz Bagienica
- 756 Kluczbork
- 282 Lwówek Śląski
- 39 Kalisz Pomorski
- 21 Bełżec
- 9 Wałbrzych
- 8 Jeleń
- 6 Jelenia Góra
Władze fundacji niezwłocznie zamierzają skierować pisma do właściciela nieruchomości oraz odpowiednich władz lokalnych z propozycją utworzenia Muzeum w wytypowanych lokalizacjach. A to oznacza, że furtka dla Pruszcza jeszcze jest otwarta!
Plebiscyt miał za zadanie wytypowanie lokalizacji dla nowej placówki muzealnictwa kolejowego oraz pozyskanie do współpracy partnerów społecznych (np. działaczy i organizacji lokalnych) i instytucjonalnych (np. jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa)
Pruszcz nie jest bez szans, bo ta lokalizacja zyskała co siódmy głos w całym plebiscycie! To mimo wszystko spory sukces lokalnej społeczności.
Lokomotywownia w Kłodzku – zwycięska lokalizacja
W dniu 22.04.1991 r. powołano Zespół Inicjatywny, który miał za zadanie przede wszystkim zorganizowanie w Kłodzku „Skansenu Kolejnictwa” z myślą m. in. o uruchomieniu „Pociągu Retro„. Zespół wnioskował o zagospodarowanie niewykorzystanych peronów na stacji Kłodzko Miasto, proponując umieszczenie tam taboru i urządzeń kolejowych. O zamierzeniach i działaniach Zespołu powiadomiono Dyrekcję Generalną PKP i Dolnośląską Dyrekcję Okręgową Kolei Państwowych.
Jednak na skutek głębokich przemian, postępującej prywatyzacji i restrukturyzacji przedsiębiorstw, prace Zespołu zostały zahamowane przez przejawy niszczycielskiej gospodarki, marnotrawstwa, rujnowania i dewastowania tego co stanowi zabytek i dorobek myśli technicznej.
PKP S.A. – jako właściciel obiektu, wystąpiło do Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków o uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę lokomotywowni Kłodzko Główne na co Dolnośląski Konserwator Zabytków nie wyraził zgody. Obiekt niszczeje do dnia dzisiejszego
Stacja Pruszcz Bagienica – garść historii:
Stacja została oddana do użytku w 1909 roku. Obecnie jest to zamknięta dla ruchu dawna stacja węzłowa. Ruch pociągów pasażerskich zakończył się tutaj we wrześniu 1996 roku, ostatnie pociągi osobowe przyjechały na stację z Terespola Pomorskiego. Okazyjnie organizowane są festyny kolejarskie i przejazdy drezynami.
W 2020 r. unikatowy układ przestrzenny i zabudowania stacji wraz z lokomotywownią oraz układ torowy zostały wpisane do rejestru zabytków województwa kujawsko-pomorskiego. Planowane jest przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Tuchola a Koronowem. Stacja ze względu na położenie i niemalże niezmieniony pierwotny stan zachowania może stanowić atrakcję regionu. Jednakże obiekty kolejowe popadają w ruinę.
Dlaczego pszczoły są ważne?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?