Zobacz wideo: Dramatyczne dane dotyczące zgonów w Polsce
W urzędzie Skępem wnioski o nadanie Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności pobrało 12 osób. Wszyscy, by wyrobić dokumenty, muszą mieć zdjęcie, dlatego gmina zapewniła i opłaciła fotografa. - Osoby, które się do nas zgłosiły, przyjechały do naszej gminy. Czekamy na zgłoszenia kolejnych uchodźców. Nadawanie numerów zaczniemy już w piątek (18 marca). Umówiliśmy się z osobami na wyznaczone godziny – usłyszeliśmy w USC w Skępem.
Na obsłużenie jednej osoby pracownik USC potrzebuje około 30 minut. Umówienie na konkretną godzinę pomoże w pracy i wykonywaniu codziennych, innych obowiązków.
W Dobrzyniu nad Wisłą wnioski pobrało już 20 osób, a pierwsze dwie mają już nadane numery PESEL. - Czekamy na zgłoszenia kolejnych osób. Nie ma kolejek, pomożemy także w wypełnieniu dokumentów – powiedziano nam w magistracie.
Bez problemów rejestracja uchodźców odbywa się także w lipnowskim urzędzie.
- Nadaliśmy już około 20 numerów uchodźcom, którzy zatrzymali się w Lipnie. Umawiamy się na konkretne godziny, opłacamy także fotografa. Nie ma też problemów w komunikacji. Z pomocą służy nam pani z Ukrainy, która już kilka lat u nas mieszka – tłumaczą nam pracownicy USC w Lipnie. - Specjalnie dla uchodźców, by nie było kolejek pracujemy dłużej, urząd otwarty będzie także w sobotę.
Do naszego powiatu cały czas zgłaszają się kolejni uchodźcy, głównie to kobiety i dzieci.
Rejestracja umożliwia uzyskanie przez obywateli Ukrainy numeru PESEL i legalny pobyt w Polsce przez okres 18 miesięcy zarówno dla samych zgłaszających się, jak i dla ich małżonków.
Uzyskanie numeru ewidencyjnego w sytuacji, gdy wjazd na teren Polski nie został odnotowany podczas kontroli granicznej, oznacza rejestrację pobytu.
Wpis do rejestru PESEL obywateli Ukrainy, którzy uciekli przed wojną, obejmuje takie dane, jak:
- imię i nazwisko,
- dane urodzenia,
- narodowość,
- płeć,
- seria i numer dokumentu stanowiącego podstawę przekroczenia granicy,
- informacje o dacie przekroczenia granicy.
Posiadanie numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności jest podstawą do uzyskania dostępu do usług publicznych w Polsce, m.in.:
- kontynuowania nauki,
- podjęcia legalnej pracy,
- rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- uzyskania opieki zdrowotnej na zasadach, które obowiązują dla polskich obywateli.
Dokument można składać od środy w Urzędach Gmin, dołączając do wniosku fotografię (wykonaną nieodpłatnie na miejscu). Od osób powyżej 12. roku życia będą też pobrane odciski palców.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?